I will not be sad in this world

Gylleboverket på Skånes Konstförening, Malmö

utställningen pågår fram till 5 November

still 6 skånes

still 3 skånes

still 4 skånes-2

Utställningen var curaterad av Marte Edvarda Tidslevold & Albin Hillervik, Skånes Konstförening
Text av  Albin Hillervik

I sin helhet består Gylleboverkets utställning på Skånes konstförening av uppmickade hjärtslag från en människa, en balja vid vilken en person tvättar besökarnas fötter, ett lergolv som endast får beträdas barfota, ett träd uppgrävt med rötterna, växter som ska hållas vid liv under utställningens gång, dofter, ett vattensystem som droppar, en ljudupptagning av syrsor, en stol där besökarna får en tår placerad på sin kind, en ritual på cello och Adryan Lindéns bibliotek. 

Jag finns inte. Jag föraktas bara i det tysta. Det är självklart att det är ett krig som på något sätt har pågått i min kropp … Självklart är man en pionjär. Självklart är man ett geni. Självklart är man en elit. Självklart är man det för jag är ensam mot alla andra.” Adryan Lindén, Paria 2008

Omkring millennieskiftet går Adryan Lindén i exil. Från sin lägenhet i Rågsved utanför Stockholm betraktar han en värld som han inte längre en del av. I sin exil kontrollerar han sin omedelbara omgivning, kropp och tankar, hela hans värld. Två assistenter är hos honom dygnet runt. De hjälper honom med rullstolen, tvätt, mat och städ. Adryan spelar sitt tv-spel med hjälp av instruktioner till assistenterna. Härifrån förklarar han krig mot omvärlden. Han har ingen plats i den. Den har fallit efter för sin strävan efter renhet och likriktning där bara en viss typ av kroppar och förmågor kan existera. Adryan är kung i sitt rike, en kroppens filosof, gamer, Nietzsches främsta efterträdare, en vanlig människa, överlägsen och sårbar.

Han drömde redan om en raffinerad ensamhet, en bekväm öken, en orörlig ark för att söka skydd i.” J-K Huysmans, 1889

Adryans favoritbok är J-K Huysmans Mot Strömmen från 1884. I boken går dandyn och aristokraten Jean des Esseintes i exil. Från sitt hus i Fontenay-aux-Roses utanför Paris betraktar han en värld han inte längre är en del av.  I sin exil kontrollerar han sin omedelbara omgivning, kropp och tankar, hela hans värld. Två betjänter är hos honom dygnet runt. De hjälper honom med städning, köpa livsmedel, laga mat. des Esseintes uppfinner strategier för deras arbete så att han bara behöver möta betjänterna om det är absolut nödvändigt. Han äter enligt strikta rutiner och experimenterar med lavemang. Han drar för gardinerna och ljussätter rummen. Det är en eremittillvaro långt bort från en värld som för honom ter sig allt mer dum.

Gylleboverkets utställning på Skånes Konstföreningar ingår i en serie av utställningar och projekt där de arbetar med frågor kring mänsklig isolation och vår relation till varandra och till omvärlden.

Gylleboverket är en konstnärsgrupp och plattform för samtida konst och film utanför Östra Vemmerlöv i Skåne. Deras platsspecifika installationer och performanceverk har ofta inslag av och utgår från ritualer och mytbilder. Genom att förena små förändringar av platsen med större scenografiska element är det intresserade av att undersöka bilden av livet kontra livet själv. Med utgångspunkt i tankar och idéer hämtade från relationell estetik arbetar de ofta med “social skulptur” där de använder taktila element som känsel och lukt och gemensamma handlingar för att utmana de invanda bilderna av våra liv.

Utställ ningen på Skånes Konstförening är gjord av två av konstnärerna från Gylleboverket. Jona Elfdahl & Etta Säfve

Jona Elfdahl (född 1977) arbetar med film, performance och installation. Han är utbildad i konst och film vid Kungliga Konsthögskolan (Stockholm), Akademi Valand (Göteborg) och Dramatiska Institutet (Stockholm).  Tillsammans med Gylleboverket har han ställt ut bland annat på Inter Arts Center (Malmö), Verkstad Konsthall (Norrköping) och Galleri Verkligheten (Umeå). Hans filmer har visats i samband med ett flertal festivaler i Sverige och utomlands. Filmen Paria som handlar om Adryan Lindén har visats på bl a CPH:dox (Köpenhamn), Umbolante Filmfestival (Mexico City), Dehli International Ethnograpgic Film Festival, Uppsala Kortfilmsfestival och Göteborgs Filmfestival.

Etta Säfve (född 1973) arbetar gränsöverskridande med installationer, film, ljud performance och objekt. Hon har visat sina verk i grupp- och soloutställningar på bland annat Tomelilla Konsthall, Inter Arts Center (Malmö), Galleri 21 (Malmö), Öviks Konsthall (Örnsköldsvik), Verkstad Konsthall (Norrköping), Verkligheten (Umeå), Galerie 37 (Harlem) och Plan B Projects (Amsterdam). Hon har deltagit i film- och konstfestivaler såsom Supermarket (Stockholm), Transistorfestivalen (Malmö), Transmediale-09 (Berlin, Damaskus, Lima, Plovdiv, Zagreb), Open Art (Örebro) och Timespace (Konsthall C, Gylleboverket, Wiesenburg Berlin). Etta Säfve är utbildad vid Rietveld Academie i Amsterdam.  

Performance under öppningskvällen. Medverkande- Marryan Carlsson

Som en del av utställningen har Gylleboverket bjudit in musikern och tonsättaren Amit Sen att framträda live under öppningen.

Med tack till Dirk Allaerts, Oskar PalatinusLisa Säfve, Bara Mineraler 

Region Skåne, Kulturrådet, Folkuniversitet